teisipäev, 20. veebruar 2024

Digitaalse õppevara esimene ülesanne


Postitus teemal: Õpiobjektid ja repositooriumid
Bing image crator      



Alguses tegeleks natuke tehnilise poolega.
Selles mainitud teemas tuleb kokku puutuda paljude lühenditega. Paljusid tekste lugedes saavutaks  kiirema arusaama kui on kokkuvõte lühenditest. Allpool kokkuvõte.

IEEE - Institute of Electrical and Electronics Engineers
LORP - learning object repositories
LORF - learning object referatories
LOM - learning object metadata
OCW - open courseware
OER - open educational resources
LMS - learning managment systems
LTSC - learning technology standards committee
LCMS - learning content management systems
ERIC - education resources information center
DOAJ - directory of open access journals
KMS - knowledge management systems
ITI - Information Technologies Institute
CERTH - Centre for Research and Technology Hellas


Toon välja väga huvitava artikli õpiobjektide arenguloost. Allpool on veel palju lühendeid, mida seletan teksti sees. Artikkel käsitleb aastaid 1992 kuni 2004.
(Saum, R. R. (2007). An Abridged History of Learning Objects. P. T. Northrup (toim.)
See algas nõndaviisi...
Futurist ja e-õppe edendaja, Kanadas sündinud Wayne Hodgins võttis kastusele mõiste õpiobjekt. Ta defineeris õpiobjekte kui info-objektide kogumit, mida on võimalik tükkideks harutada meta-andmete abil, et õppija leiaks enda vajadusele vastava õppemateriali. 
1992 võeti ka kasutusele lühend SCROM - sharable content object reference model

1996 on oluline daatum kui Oracle õpiobjektide meeskonnal õnnestus käivitada Oracle'i õppearhidektuur OLA (Oracle learning architecture), mida ekslikult nimetatakse Oracle õpperakenduseks. 75 kursust (Brown, J. (1996) tehti kättesaadavaks.
1997 oli avalikustatud juba rohkem kui 93 kursust 140-s riigis.

1997 oli väga sündmusterohke aasta, sh LTSC (Learning Technology Standards Committee) ja IEEE alustasid LOM (metaandmed) standardite välja töötamist. Sellel aastal asutati ka repositoorium MERLOT, mis oli heaks kiidetud USA hariduskonsortsiumi GEM (Gateway to Educational Materials)  poolt.

1998 on hüppeliselt suurenenud vajadus distantsõppel kasutada õppemateriale. Sellel aastal pandi käima Microsofti andmeside vahetus server, et võimaldada õppematerialide kasutamine distantsilt.
1999 toon välja näiteks "salajase veebi initsiatiivi", mida algatas Massachussetsi Tehnoloogia Instituut. Sellest arenes välja strateegiline  e-õppe programm, kus juba aastaks 2000 oli üle 200 õppemooduli, mida sai kasutada üle kogu maailma.

2000 kinnitati SCROM mudeli versioon 1.0. Sellest lähtuvalt loodi palju rahvusvahelisi repositooriume, eriti on välja toodud inseneeria ja tehnoloogia e-raamatukogu, kus pealtnäha lihtsa fassaadi taga peitusid kõrge kvaliteediga õppematerialid, millel olid kõrged riiklikud standardid.

2001 kuni 2003 erinevad ülikoolid teevad koostööd selle nimel, et õpiobjekte saaks vahetada ja neil oleks kõrge standardiga pedagoogliline väärtus. Õpiobjektideks nimetatakse alates kaartidest ja diagrammidest kuni videoesitluste ja interaktiivsete simulatsioonideni (South & Monson, 2001). Saavutatakse ka ülikoolidevaheline õpiobjektide vahetuste platform.
Selle ajalooülevaate  lõpetuseks toon välja kokkulepe sündimine institutsioonide vahel, mis on LO ja LA (õpiobjektide- ja tegevuste) vaba jagamine õppimise hõlbustamiseks.

Mis toimus Eestis 90-ndatel arvuti- ja digimaailmas?

Ca 1999 asutati E-õppe Arenduskeskus, hiljem sai sellest HITSA, mis lõpetas töö 2018. E-õppe vastutus läks igale õppeasutusele endale. (Liisi Järve 2019)

Näiteks
1991 Moodustati ESTNET -Eesti arvutivõrk
1993 TÜ raamatukogus käivitati esimene Eesti www server
1999 Taltech-is alustati e-õppega
 Avati Haapsalu kolledzis infotehnoloogia eriala



Tähtsamad viited:
LoLa. (2006). LoLa: learning objects learning activities. Retrieved February 21,
2007, from http://www.lolaexchange.org/

Brown, J. (1996, November 4). Oracle lays out architecture for ’net-based training.
Network World. Retrieved February 21, 2007, from http://www.findarticles.
com/p/articles/mi_qa3649/is_199611/ai_n8755082/print


Eesti:
Mente et Manus ajakirja artikkel Liisi Järve (https://taltech.ee/uudised/2019-aasta-suvel-taitub-20-aastat-e-oppe-algusest-ulikoolis)

Heivi Tomik
2024 mikrokraad




Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar